Deze ziekte komt voor bij honden uit het Middelandse Zeegebied. De volledige benaming is Babesia. De veroorzaker van deze ziekte is de parasiet Babesia Canis. Een ander woord voor deze ziekte is de tekenziekte omdat de parasiet, die deze ziekte veroorzaakt, wordt overgedragen door de bruine hondenteek, die voorkomt in Zuid-, Midden- en Oost-Europa. Een teek is drager van de ziekte nadat deze bloed heeft opgezogen bij een besmette hond. Als deze zelfde teek daarna op een niet-besmette hond terecht komt, kan deze geïnfecteerd raken. De parasiet leeft in de rode bloedcellen van de hond en vermeerdert zich daar.

In een zeldzaam geval wordt de ziekte overgedragen van moeder op pup in de baarmoeder, via direct bloedcontact of krijgt een hond Babesia door een bloedtransfusie.

Het verloop

Babesia is in te delen in acute Banesia en chronische Babseia.

Acute Babesia

Bij acute Babesia worden de eerste symptomen zichtbaar ongeveer 10 tot 20 dagen na de besmetting. De hond kan dan gaan braken, laat een slechte eetlust zien en zijn urine kan roodbruin gejkeurd zijn.

Chronische Babesia

Chronische Babesia kan zich tot maanden na de besmetting openbaren. Symptomen zijn dan spier- en gewrichtsontstekingen en terugkerende koorts.

In sommige gevallen komt het voor dat een hond niet ziek wordt van de Babesiaparasiet, ze kunnen dan wel drager zijn. Dit komt voor bij honden die geboren zijn in streken waar de ziekte veel voorkomt. Deze honden hebben dan door de generaties heen immuniteit opgebouwd. Het kan dan nog wel voorkomen dat de ziekte zich ooit openbaart.

De symptomen van Babesia

Symptomen van acute Babesia

• Jeuk en geïrriteerde huid op de plaats van de tekenbeet
  • Koorts
  • Slechte eetlust
  • Braken
  • Bleke, soms gele slijmvliezen
  • Rood verkleurde urine
  • Bloedarmoede
  • Verhoogde hartslag

Symptomen van chronische Babesia

• Matige sloomheid
  • Bloedarmoede
  • Spierontstekingen
  • Gewrichtsontstekingen

Hoe stelt de dierenarts de diagnose

Door bloedonderzoek kan de ziekte vastgesteld worden. Door het bloed onder de microscoop te analyseren, kan de parasiet ontdekt worden en kan er Babesia vastgesteld worden. Wanneer het bloed van de hond alleen antilichamen laat zien onder de microscoop, dan is het dier in aanraking geweest met Babesia.

Na infectie duurt het nog enkele weken voordat er antistoffen in het bloed zitten, een negatieve testuitslag hoeft dus niet te betekenen dat de hond niet besmet is. Om deze reden zal de dierenarts de test na enkele weken moeten herhalen. Er kan in de tussentijd wel alvast gestart worden met de behandeling.

De symptomen van Babesia en Ehrlichia lijken erg op elkaar, er wordt daarom vaak bij honden uit het buitenland onderzoeken gedaan op beide ziektes. Ook Leishmania wordt in veel gevallen meegenomen in het onderzoek.

De behandeling van Babesia

Babsia is goed te behandelen. Door een onderhuidse injectie kan de parasiet gedood worden. Helaas is dit wel een zeer pijnlijke injectie. Na twee weken wordt deze herhaald. Het kan voorkmen dat honden die heel erg ziek zijn, opgenomen worden voor een infuus of bloedtransfusie.

Het leven van de hond na Babesia

Het kan zijn dat honden met acute Babesia, chronische verschijnselen blijven houden. Bij een periode van minder weerstand kan de ziekte dan weer opspelen en klachten veroorzaken. Maar vaak genezen honden van Babesia,

Alle feiten nog even op een rij:

• De oorzaak van deze ziekte is een parasiet in het bloed die overgedragen wordt door de bruine hondenteek
  • De acute variant van deze ziekte heeft een incubatietijd van 10 tot 20 dagen
  • De chronische variant kan zich pas maanden later openbaren
  • Symptomen zijn koorts, braken en bruinrood gekleurde urine
  • De ziekte kan behandeld worden door een injectie onder de huid of door een infuus of bloedtransfusie bij ernstig zieker honden
  • Honden kunnen volledig genezen van Babesia